Przejdź do treści

Jak zweryfikować pomysł na biznes?

    Kto nie idzie do przodu, ten się cofa. Kto by pomyślał, że słowa Johanna Wolfganga Goethego, żyjącego na przełomie XVIII i XIX wieku, będą współcześnie tak aktualne! Mogą stać się jednak pułapką dla przedsiębiorców, szukających nowych rozwiązań i dróg rozwoju.

    Co może być niebezpiecznego w dążeniu do rozwoju firmy i wcielaniu swych marzeń w życie? Właśnie to pragnienie! Łatwo obudzić się pewno dnia, krzycząc „eureka”, a potem rzucić się w wir pracy, chcąc jak najszybciej zrealizować swą genialną myśl. Taka osoba zapomniała jednak zastanowić się nad tym, jak zweryfikować swój pomysł na biznes. A jest to jeden z najważniejszych etapów na drodze do jego skutecznej realizacji.

    Trzeba też zachować odpowiednią proporcję – bezrefleksyjne działanie na pewno nie jest dobre, ale nie powinno się także zbyt długo zwlekać. Im dłużej będziesz planować, myśleć, zmieniać koncepcje, tym bardziej ten pomysł może nie wypalić. Nie czekaj więc i od fazy pomysłu jak najszybciej przejdź do fazy testowania. Dopiero po niej następuje realizacja.

    Wszystko dokładnie przemyśl

    Nie jest trudno zainwestować pieniądze, ale ryzyko, że nie tylko nie zarobisz, ale możesz jeszcze stracić, jest przy tym naprawdę duże. Dlatego jeśli chcesz się przekonać czy biznes wypali, zrób jedną rzecz – sprawdź, czy ktoś nie wpadł na podobny pomysł. Jeśli tak, już na początkowym etapie będzie możliwość wprowadzenia zmian. Nie przywiązuj się więc do swojej pierwotnej wizji i daj sobie przestrzeń na zmiany.

    Pamiętaj, że na etapie testowania twój pomysł prawdopodobnie ewoluuje, i dobrze! To czas, by dostosować go do realnych p otrzeb, dlatego postaraj się uzyskać odpowiedzi na poniższe pytania:

    • Czy klient kupi mój produkt i zdecyduje się go użyć?
    • Czy użytkownik może dowiedzieć się, jak z niego korzystać?
    • Czy jesteś w stanie to zbudować?
    • Czy to rozwiązanie sprawdza się w twojej firmie?

    Jak sprawdzić pomysł na biznes? Zbierz szybki feedback

    Informacja zwrotna to naprawdę mocna waluta, która pomoże ci znaleźć odpowiedź na pierwsze pytanie. W ten sposób najszybciej dowiesz się, czy będzie popyt na twój produkt / usługę. Dlatego zacznij mówić o pomyśle, nawet jeśli fizycznie nie istnieje. Najpierw rozmawiaj z przyjaciółmi, znajomymi czy rodziną i poznaj ich punkt widzenia, a następnie przejdź do innych działań.

    Jeżeli na przykład chcesz założyć niewielką osiedlową cukiernię, dowiedz się, jakie ciasta będą chcieli kupować twoi potencjalni klienci, czy zechcą napić się kawy albo herbaty itp. Trzeba tak zrobić w każdym innym przypadku.

    Najszybszym sposobem na uzyskanie informacji zwrotnej jest przeprowadzenie ankiety. W przypadku kawiarni taką operację możesz przeprowadzić na „żywym organizmie”. Mam tu na myśli rozmowę z mieszkańcami 🙂 Natomiast jeśli na przykład chcesz otworzyć sklep internetowy, stwórz ankietę online, a później znajdź ludzi, którzy ją wypełnią. Pamiętaj przy tym, iż będzie się opierać na deklaracjach, a nie faktycznych zamówieniach. Nie możesz nastawiać się na to, że jeśli 10 osób powiedziało tak, to te 10 osób na pewno zapłaci za twój produkt.

    Aby zweryfikować pomysł, określ grupę docelową

    Pamiętasz slogan reklamowy „Jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”? Podobnie z twoim pomysłem. Nie możesz zakładać, że będzie odpowiadać każdemu – przecież niekoniecznie dobrym rozwiązaniem będzie oferowanie zajęć pozalekcyjnych dla dzieci osobom 60+.

    Jak więc sprawdzić, czy twój pomysł będzie odpowiadać założonej przez ciebie grupie docelowej? Mogą to zweryfikować na przykład media społecznościowe i narzędzie Facebook Ad tool. Jeśli stworzysz niskobudżetową reklamę swojego powstającego produktu / usługi, sprawdzisz nie tylko czy twój pomysł wzbudza zainteresowanie przyszłych klientów, ale też wymagania potencjalnych użytkowników. To kolejna cenna informacja zwrotna.

    Jeżeli już będziesz promować się w mediach społecznościowych, stwórz landing page, na który przekierujesz zainteresowane internautów. To świetne miejsce do przedstawienia swojego produktu, zbadania zainteresowania oraz zgromadzenia bazy potencjalnych klientów.

    Sprawdź pomysł na biznes kampanią crowdfundingową

    Odpowiadając na twoje pytanie, jak zweryfikować pomysł na biznes, mogę podpowiedzieć ci skorzystanie z kampanii crowdfundingowej. W sieci jest wiele stron, na którch za darmo utworzysz „zbiórkę”. Ludzie potrzebują funduszy na realizację naprawdę różnorodnych celów, więc to może być dobre miejsce również dla ciebie.

    Nie tylko masz szansę zdobyć dodatkową gotówkę, ale realnie zobaczysz, ile osób zainteresuje się twoją ofertą. W ten sposób dość miarodajnie sprawdzisz, czy twój pomysł ma szansę na realizację. Opowiedz o produkcie, daj specjalne przywileje tym, którzy wejdą w to jako pierwsi. Pracę możesz zacząć, gdy uzbiera się kwota potrzebna na start.

    Może się też okazać, że cała twoja para poszła w gwizdek, ale dzięki temu nie stracisz czasu i pieniedzy na produkt, którego nikt nie chce kupić. Gdy pomysł nie wypali, po prostu zwracasz środki wszystkim, którzy wpłacili i szukasz innego rozwiązania.

    Udaj się do autorytetu

    Z tego sposobu powinieneś skorzystać przede wszystkim na początku twojej przygody z własnym biznesem. Niedoświadczonemu przedsiębiorcy trudno jest jednoznacznie stwierdzić, że jego pomysł jest naprawdę świetny i postawić wszystko na jedną kartę. W takich przypadkach warto zasięgnąć rady „starego wyjadacza”.

    Nie bój się umawiać na spotkania biznesowe, jeśli zostaniesz przyjęty, oznacza to, że wzbudziłeś pierwsze zainteresowanie. Później będziesz mógł podyskutować z kimś bardziej doświadczonym. W ten sposób zweryfikujesz pomysł, ale też poznasz obiekcje i dowiesz się, nad jakimi elementami prezentacji warto popracować. Tutaj mam dla ciebie kolejną radę – nie idź na spotkanie biznesowe „na spontanie”, bo zostaniesz odebrany jako osoba niepoważna. Co możesz zrobić? Jak najlepiej przedstaw swój pomysł:

    • stwórz film o tym, jak ma działać twój produkt / usługa,
    • możesz przygotować makietę albo inny rodzaj prezentacji.

    Zacznij na mniejszą skalę – współpracuj z innymi

    Kolejny sposób na weryfikację pomysłu na biznes to współpraca z innymi przedsiębiorcami, którzy są już na rynku. Może nią zaowocować twoje spotkanie biznesowe, ale możesz rozwiązać to inaczej.

    Na przykład jeśli pracujesz nad tym, by założyć własną markę odzieżową, dogadaj się z właścicielem butiku i zaproponuj dostarczanie asortymentu. Zobaczysz wtedy, jak klientki reagują na twoje pomysły i wizje. Gdy ubrania będą się sprzedawać, możesz poszerzać miejsca zbytu.

    Dobrym pomysłem będzie także skorzystanie z usług portali ogłoszeniowych. Kto powiedział, że nie możesz sprzedawać na Allegro czy OLX, gdzie właściwie nie ma żadnych ograniczeń? Sprawdzi się to zwłaszcza wtedy, gdy chcesz prowadzić sprzedaż za pomocą sklepu internetowego. Zanim zainwestujesz w budowanie strony www, sesję fotograficzną, pozycjonowanie i wiele innych aspektów, o których teraz nawet nie myślisz, sprawdź na mniejszą skalę czy twój pomysł się sprzedaje.

    Tutaj od razu mogę ci poradzić, abyś nie „spalał” się nad szerokością oferowanego asortymentu. Stwórz tzw. MVP (ang. Minimum Valuable Product), czyli minimalną wersję swojego produktu. Bazując na przykładzie odzieżowym – nie przygotowuj od razu całej kolekcji. Aby sprawdzić zainteresowanie wystarczą trzy typy ubrań.

    Weryfikacja pomysłu na biznes. Jak to wyglądało u mnie?

    Jako Wirtualna Asystentka jestem przedsiębiorczynią naprawdę zadowoloną ze swojej pracy. Ale przecież ja też stawiałam kiedyś pierwsze kroki i myślałam, o tym jak zweryfikować pomysł na biznes. Opowiem ci krótko, jak to wyglądało w moim przypadku.

    Najpierw szukałam zleceń na popularnych portalach z ofertami. Testowałam tam reakcje na różne ceny i badałam, czego potrzebują moi potencjalni klienci. Później samodzielnie postawiłam prostą stronę internetową, gdzie dodałam informacje o sobie i proponowanym zakresie usług. Nadal jednak zgłaszałam się do ofert znalezionych w internecie i cały czas testowałam.

    Sprawdziłam też, które zadania mi odpowiadają. Następnie znalazłam kilku klientów i zaczęłam prosić o rekomendacje. Jaki wniosek? Możesz wdrażać na małą skalę swój pomysł i sprawdzać reakcje. Ja miałam ten komfort, że nie był to moje główne źródło zarobków, więc mogłam testować i odrzucać nieciekawe oferty.

    Co mogę ci poradzić? Najważniejsze jest działanie, ale działanie poparte przemyśleniami i strategią. Bądź konsekwentny w dążeniu do swoich celów.